Mijn Borderline

Mijn Borderline

  • 23 september 2014, 20:23:13
  • Welkom, gast
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Respect staat bij ons hoog in het vaandel! :Y

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Therapie bij borderliners en hoe ga je met symptomen om?  (gelezen 9501 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimmy

  • Algemene moderator
  • Held(in)
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 5726
Therapie bij borderliners en hoe ga je met symptomen om?
« Gepost op: 15 maart 2006, 12:57:22 »

Als de problemen zo hoog oplopen dat je niet meer zonder hulp verder kunt, dan kun je besluiten 'in therapie te gaan'. Je kunt door je huisarts worden doorverwezen naar een psycholoog, psychiater of naar een instelling voor Geestelijke Gezondheidszorg, bijvoorbeeld een Riagg. Helaas zijn er soms wel lange wachttijden voor dit soort hulp.

Psychotherapie is er in verschillende vormen. Soms is het heel praktisch, dan ga je bijvoorbeeld alleen bedenken en bepraten hoe je de situatie in het hier en nu kunt verbeteren. Als je dan wat stabieler bent en steviger in je schoenen staat, kun je eens gaan kijken of er dingen gebeurd zijn in het verleden waar je nu nog last van hebt, en waar je mee in het reine kunt komen door er over te praten. Dit is lang niet altijd zinvol. Je leeft tenslotte in het heden en niet in het verleden, dus je kunt veel beter proberen je welzijn in het hier en nu te vergroten.

Er zijn ook speciale therapie?n voor borderline. Soms in de vorm van intensieve therapie in een behandelcentrum, soms in de vorm van minder intensieve therapie.

Linehantraining
De Linehantraining is een therapie die speciaal ontworpen is voor mensen met een Borderline Stoornis. De therapie is ontwikkeld door Marsha Linehan, een Amerikaanse psychotherapeute. Het is niet zozeer een echte therapie, als wel een training. Een keer in de week krijg je 'les' in groepsverband, twee en een half uur. In die lessen leer je vaardigheden om je in het hier en nu meer grip te laten krijgen. Je leert omgaan met emoties, crises, andere mensen. Het andere deel van de training bestaat uit individuele gesprekken met een psychotherapeut, een uur in de week. Daar kun je ingaan op problemen als teveel drinken, jezelf beschadigen, etcetera. Die zaken worden niet in de groep besproken.


Als je geen therapie aandurft, of als je het niet nodig denkt te hebben, kun je voor jezelf al een aantal dingen doen om het leven makkelijker aan te kunnen.

Hoe kun je je staande houden in het dagelijks leven?
Let goed op jezelf. Probeer te leren herkennen wat je echt voelt en wilt of juist niet. Doe dat eventueel door er elke dag letterlijk even voor te gaan zitten. Probeer op te schrijven wat je hebt meegemaakt, wat je daarvan vond en hoe je je daarbij voelde. Ga na wat je zelf liever anders had gedaan.
Hoe zoek je een evenwicht tussen enerzijds niet alleen willen zijn en anderzijds niet met anderen kunnen zijn?
Overleg met anderen. Laat je niet verrassen. Als je iemand ontmoet, maak dan van tevoren afspraken over hoe lang dat contact zal duren (overschat jezelf daarin niet). Als een gesprek te riskant is, spreek dan af om samen iets te gaan doen (in plaats van praten dus). Geef het aan als het contact je teveel wordt. Voorkom dat je als een kat in het nauw rare sprongen gaat maken. Bedenk van tevoren een (voor die ander maar ook voor jou) prettige manier om in dat geval het contact af te breken. En overweeg telefonisch contact, als alternatieven te bedreigend zijn.
Hoe kan je maatschappelijke uitsluiting voorkomen?
Probeer niet al teveel op jezelf gericht te zijn. Geef aandacht aan anderen, ook al voel je er niets voor. Dit is een leerproces. In het begin moet je jezelf er misschien toe dwingen belangstelling te tonen voor anderen. Leg jezef bijvoorbeeld op de ander een kaartje te sturen voor diens verjaardag. Misschien voelt het in het begin als een mechanische toepassing van basale sociale omgangsvormen. Gaandeweg komt hier wellicht de innerlijke overtuiging bij en ga je het gewoon leuk vinden. Zoek steun, erkenning, herkenning en tips en adviezen in lotgenotencontacten.
Hoe kan je weerstand bieden tegen de neiging tot zelfverwonding?
Leg jezelf niet op dat je jezelf niet mag verwonden. Dat leidt maar tot overtreding van de regel en dus een negatieve spiraal. Richt jezelf op versterking van wat positief is in je leven en accepteer dat het even duurt voordat dat voldoende opweegt tegen je neiging jezelf te beschadigen. Ga voor jezelf na waarom je op deze manier met jezelf om moet gaan. Hou de schade beperkt: voorkom infecties door je wonden goed te (laten) verzorgen. Probeer je af te reageren op dingen in plaats van op jezelf: koop op de rommelmarkt voor een prikje heel veel serviesgoed en gooi dat kapot.
Hoe ga je om met stemmingswisselingen en emotionele instabiliteit?
Emoties kunnen als zeegolven over je heen spoelen. Als je je benen niet afzet om lucht te gaan halen, verzuip je er in. Leer je stemmingswisselingen te herkennen en praat er over. Beschrijf wat er met je gebeurt aan degene die op dat moment bij je is.
Hoe ga je om met psychotische en dissociatieve verschijnselen?Zelfbeschadiging helpt om het dissocieren of een (rand)psychose op dat moment af te breken. Het is natuurlijk beter om te leren hoe je kunt voorkomen dat je in zo'n toestand raakt. Daar heb je anderen voor nodig. Ga na wat er aan de dissociatie of (rand)psychose vooraf gaat, wat jou elke keer zo kwetsbaar maakt. Maak daar een lijst van en bespreek die met anderen. Leer herkennen (en anderen met jou) wanneer je je op die glijbaan richting crisis bevindt. Bedenk wat jij en zij op zo'n moment moeten doen en moeten laten om het tij te keren.
Hoe kan je je teweer stellen tegen wanhoop en depressie?
Geef er aan toe, maar niet teveel, dus op een manier dat je niet helemaal wegzakt. Kijk naar je eigen verantwoordelijkheid. Dat anderen jou iets aandoen, is niet het hele verhaal. Je hebt zelf ook nog een aandeel in je ellende. Vaak wordt je wanhoop of somberte geprikkeld door iets wat je leest of hoort of ziet. Van daaruit raak je dan gemakkelijk in een negatieve spiraal die altijd uitkomt bij de overtuiging dat je niets waard bent. Wees je bewust van je keuzemogelijkheden.

Wat kan een behandeling je bieden en op welke manier kan je daar het meeste profijt uit trekken?
Zoek een therapeut die jouw lijden accepteert, erkent en serieus neemt en die ervaring heeft met borderline.
Pas als je voor jezelf je eigen verantwoordelijkheid ontdekt, je eigen waarden en normen kunt hanteren en geen patient meer wilt zijn, kun je misschien een wat prettiger leven hebben met jezelf en met anderen.
Gelogd
21-10-2009 is mijn lieve dochter Ambar geboren!! (L)
Ik hou van je kleine lieve schat!!
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.067 seconden met 24 queries.